|
SEBAIK selesai menunaikan solat Asar di Masjid Bukit Antarabangsa,
Ampang, Selangor, Jamal Adam bersama tiga ahli jawatankuasa masjid
bergegas menuju ke bahagian belakang masjid yang menempatkan 10 buah
khemah berbumbung putih.
Mereka bergotong-royong mengemas kerusi dan meja untuk orang ramai
berbuka puasa di masjid itu. Masing-masing bagaikan sudah memahami tugas
yang perlu dilaksanakan sebelum menjelangnya Maghrib.
Ada yang bertanggungjawab membersihkan ruang di dalam masjid,
sementara yang lain mengalas meja khas untuk menyajikan hidangan
berbuka. Meja hidangan pula dibahagikan kepada dua bahagian untuk jemaah
lelaki dan wanita.
"Segala-galanya perlu dilaksanakan pada kadar segera. Kami tak boleh
mengambil sikap lewa dan melewat-lewatkan persiapan kerana bimbang
makanan tidak dapat dihidangkan sebelum waktu berbuka puasa.
"Bagi memastikan orang ramai menikmati sajian yang lazat dan sempurna
sepanjang bulan Ramadan ini, maka pihak masjid melantik dua syarikat
katerer untuk menyediakan juadah berbuka puasa. Lazimnya khidmat katerer
bersama pramusaji digunakan pada hari bekerja saja kerana hari Sabtu
dan Ahad, ahli jawatankuasa masjid akan masak bersama-sama," terang
Jamal, 51, yang melakukan persiapan berbuka puasa sekitar pukul 5
petang.
Sambil memotong kuih talam, Jamal menceritakan menu berbuka puasa
yang disediakan ala kadar saja. Memadailah untuk mengisi perut selepas
seharian menahan lapar dan dahaga. Namun hari yang paling mengujakan
apabila sajian berbuka puasa di Masjid Bukit Antarabangsa ditaja oleh
beberapa individu yang bermurah hati dan berkemampuan.
Sumbangan makanan tidak dibungkus sebaliknya akan dihidangkan secara
bufet untuk kapasiti antara 150 hingga 300 orang. Saki-baki kuih dan
minuman pula tidak akan dibuang begitu saja kerana memberi peluang
jemaah membawa pulang ataupun menikmatinya selesai solat tarawih.
Selain Masjid Bukit Antarabangsa beberapa masjid di sekitar Lembah
Klang dan Kuala Lumpur turut menyediakan perkhidmatan berbuka puasa di
masjid. Antaranya Masjid Asy-Syakirin yang terletak di taman rekreasi
Kuala Lumpur City Centre (KLCC), Masjid Kampung Baru dan Masjid
Al-Bukhary di Jalan Hang Tuah.
Dihidangkan secara bufet, menu seperti nasi putih, daging masak
merah, ikan masih goreng dan ulam-ulaman serta kuih talam kole kacang
sedikit pun tidak menyuntik rasa tawar hati kepada Rosnina Mat Suan, 55
untuk berbuka puasa di masjid. Apatah lagi pilihan minuman di masjid
yang terhad pada minuman panas dan sejuk seperti air sirap dan teh
tarik. Rosnina merupakan penduduk setempat di Bukit Antarabangsa.
Lebih bersyukur
"Salah satu sebab saya gemar berbuka puasa di masjid kerana amalan
ini mendidik kita erti bersyukur dengan rezeki yang ada. Tiada sebab
untuk saya mengeluh dan merungut apabila disajikan hidangan sedemikian.
Sekurang-kurangnya saya masih berpeluang menikmati sajian nasi bersama
lauk ayam dan daging jika hendak dibandingkan dengan umat Islam yang
tinggal di negara miskin.
"Berbuka puasa dengan menu yang ringkas mengelakkan pembaziran. Jika
di rumah kita cenderung memasak pelbagai lauk, dorongan nafsu
menyebabkan kita menambah juadah yang dibeli di bazar Ramadan.
Kadangkala tak habis pun semua makanan itu," jelas Rosnina ketika
ditemui Kosmo! di Masjid Bukit Antarabangsa.
Tambah suri rumah itu, berbuka puasa di masjid secara tidak langsung
memberinya peluang berdiskusi topik keagamaan dan kemasyarakatan bersama
jemaah wanita yang lain sementara menunggu azan Maghrib.
Sementara itu Nazir Masjid Bukit Antarabangsa, Bukit Antarabangsa,
Ampang, Selangor, Datuk Bedolah Botok menjelaskan, hidangan secara bufet
atau dihidangkan di dalam dulang lebih berkat. Kaedah sajian tersebut
dirasakan membantu mengajak orang ramai datang ke masjid untuk menikmati
hidang berbuka bersama-sama.
"Lazimnya, makanan yang dibungkus menyebabkan orang ramai hanya
datang ambil dan terus pulang ke rumah. Kesannya, saf untuk solat
Maghrib, Isyak dan tarawih akan kosong.
"Berbuka puasa di masjid secara tidak langsung jemaah akan
mendekatkan diri di masjid. Sementara menunggu waktu berbuka mereka
boleh membaca al-Quran, beriktikaf ataupun mendengar tazkirah," jelas
Bedolah.
Mood berbeza
Bagi Siti Norlida Ghazali, 48, tahun ini dia berkesempatan berbuka
puasa di masjid buat julung-julung kalinya. Sekitar pukul 6.45 petang
selepas pulang bertugas sebagai Pengurus Kanan Jualan di Hotel Prince
& Residence, Kuala Lumpur, beliau mula mengambil tempat duduk di
meja makan yang disediakan di pekarangan Masjid Bukit Antarabangsa.
"Mood berbuka puasa di rumah dan masjid cukup berbeza. Di sini kita
bukan saja perlu menjaga adab-adab ketika berada di masjid malah wajar
mengamalkan sikap bertolak ansur dan tidak mementingkan diri sendiri.
Misalnya, elak berebut-rebut ketika mengambil hidangan. Berikan
keutamaan kepada warga emas dan golongan yang uzur.
"Kemudian, jangan tamak mengisi pinggan dengan kuantiti yang banyak.
Ramai lagi jemaah yang ingin menikmati juadah berbuka puasa," jelas Siti
Norlida yang hadir bersama dua orang anaknya, Daniel Hafiz Hamdan, 13
dan Ali Imran, 9.
Jelas anak kelahiran Ipoh, Perak itu, sebelum ini aktiviti berbuka
puasa menjadi pilihan orang bujang dan amalan itu popular di
kampung-kampung. Namun seiring peredaran zaman, amalan itu turut menjadi
perhatian golongan berkeluarga dan warga kota.
"Amalan berbuka puasa di masjid dapat meningkat jumlah jemaah dan
merapatkan ukhwah sesama manusia. Di sini saya berpeluang menambah
kenalan baharu dan mengenali jiran lebih dekat yang sebelum ini sukar
untuk bertegur sapa. Kami saling bertukar nombor telefon dan mula
merangka aktiviti menarik untuk dilakukan selepas bulan Ramadan.
"Kini barulah saya faham betapa program di masjid membantu menyemai
semangat kejiranan yang kuat. Insya-Allah jika berkesempatan tahun depan
saya ingin meneruskan amalan berbuka puasa di masjid," kata Siti
Norlida ketika ditemui Kosmo!.
"Tahun ini genap sembilan tahun saya berbuka puasa di masjid.
Walaupun tidak penuh selama sebulan tetapi saya akan mencari masa bagi
memastikan sekurang-kurangnya lima kali seminggu untuk berbuka di
masjid.
"Suasana berbuka puasa di rumah mahupun di restoran lebih selesa dan
agak mewah, namun hakikatnya berbuka puasa di masjid memiliki keunikan
tersendiri meskipun terpaksa duduk bersila di atas lantai dan tidak
bermeja. Makanan pula dihidangkan di atas pinggan plastik dan kadangkala
pinggan kertas saja," ujar anak jati Sungai Petani, Kedah, Mohd. Faiz
Naim Hassan, 25, yang gemar berbuka puasa di Masjid Al-Muttaqin, Taman
Ria, Sungai Petani, Kedah.
Didik berdisiplin
Dia mula berbuka di masjid pada umur 16 tahun sewaktu menghadiri
Majlis Berbuka Puasa dan Pemberian Zakat Fitrah anjuran masjid
berkenaan.
Menurut graduan Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Khidmat Pelanggan,
Universiti Teknologi Mara (UiTM), Puncak Alam, Selangor itu salah satu
keistimewaan berbuka puasa di masjid ia mendidik para jemaah lelaki
ataupun wanita erti disiplin.
"Disiplin yang dipamerkan ialah dari aspek solat berjemaah dan
berbuka puasa. Di masjid, kita akan berbuka puasa dengan segelas air,
sepotong kuih dan beberapa biji kurma sebelum menunaikan solat Maghrib
secara jemaah. Selesai solat, barulah kita makan makanan berat.
"Selesai berbuka para jemaah berkumpul semula di dalam masjid untuk
bersama-sama mengerjakan sembahyang Isyak dan solat sunat tarawih.
Situasi menonjolkan perpaduan dan semangat bersatu padu umat Islam dalam
menjalani amal ibadat pada bulan Ramadan," jelas Mohd. Faiz yang juga
gemar berbuka puasa di masjid kerana enggan terperangkap dalam kesesakan
jalan raya.
No comments:
Post a Comment