Arak bukan promosi Aidilfitri
GEORGETOWN - Pihak pengurusan sebuah pusat membeli belah yang didakwa
mempromosikan minuman keras sempena sambutan hari raya Aidilfitri
mengakui melakukan kesilapan namun ia bukan disengajakan.
Exco Agama Islam, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna,
Datuk Abdul Malik Kassim berkata, sebaik menerima laporan, pihaknya
menghubungi pengurusan pusat membeli belah berkenaan dan mengambil
tindakan segera.
Beliau berkata, pihak pengurusan pusat beli belah terbabit bersetuju
membuat ubah suai segera dan memindahkan struktur pameran dan botol
minuman keras berkenaan.
“Perkara ini bukan disengajakan oleh pihak pusat beli belah itu kerana
struktur yang mempamerkan botol arak itu adalah satu binaan lama.
“Binaan replika sempena sambutan hari raya Aidilfitri itu pula baru
dibuat di depan struktur botol arak. Oleh itu, ia dilihat seolah-olah
dipromosikan bersama apabila kita mengambil gambar sedangkan pihak
pengurusan berkenaan tidak berniat sebegitu,” katanya pada sidang media
di sini semalam.
Semalam, Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) mengecam tindakan
pengurusan sebuah pusat membeli-belah terkenal di pusat bandar ini yang
mempromosikan minuman keras sempena sambutan Aidilfitri.
Presiden CAP, SM Mohamed Idris berkata, pihaknya kesal dengan pihak
pengurusan pusat membeli-belah itu kerana mempamerkan kira-kira 480
botol bir kosong di bawah kain rentang tertera Syawal Ceria.
Dalam pada itu, Abdul Malik meminta pertubuhan bukan kerajaan termasuk
CAP agar terus menghubungi dan memaklumkan kepada pihaknya atau Jabatan
Agama Islam Negeri Pulau Pinang.
Menurutnya, perkara itu boleh diselesaikan oleh pihak berkuasa tanpa perlu pendedahan pihak media.
“Tidak payah masukkan perkara sedemikian ke dalam surat khabar kerana kami boleh menyelesaikannya,” katanya.
Sementara itu, tinjauan Sinar Harian mendapati kesemua botol arak yang
sebelum ini disusun di dalam struktur pameran sudah dikosongkan oleh
pihak pengurusan pusat beli belah berkenaan.
No comments:
Post a Comment