USAHA melahirkan juruterbang berkualiti termasuk tahan lasak dari
segi fizikal dan mental, berketrampilan serta bersemangat juang tinggi
bukan mudah apatah lagi dalam persekitaran yang mencabar pada hari ini.
Tidak dinafikan ramai lebih cenderung menerbangkan pesawat komersial
yang menjanjikan pendapatan lebih lumayan berbanding menyarung uniform
Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) untuk berada di barisan hadapan
mempertahankan negara.
Usaha melahirkan juruterbang berkaliber untuk mengawasi ruang udara
Malaysia telah lama digalas Kolej Tentera Udara (KTU) sejak awal
penubuhannya pada 1963.
Sehingga kini, KTU masih diberikan peranan untuk melatih dan
melahirkan juruterbang yang mencukupi bagi memenuhi keperluan operasi
mengikut kehendak TUDM.
Dalam usaha menjayakan misi itu, KTU di Kepala Batas yang terletak
kira-kira 12 kilometer dari Alor Setar dengan berkeluasan 65 hektar
persegi menempatkan semua unit latihan di satu tempat yang sesuai dengan
suasana latihan dan mempunyai kelengkapan serta kemudahan mencukupi.
Secara amnya, KTU adalah institusi latihan untuk melatih pegawai
tentera hasil kerjasama dengan Universiti Teknologi Malaysia (UTM) bagi
graduan berkelulusan diploma.
Namun tahun ini sangat bersejarah apabila graduan di peringkat ijazah
yang berkelayakan dari Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM)
di Sungai Besi, Kuala Lumpur akan ditawarkan untuk menjalani latihan di
KTU.
Program berkembar dengan universiti tempatan itu sejajar dengan usaha
TUDM untuk memantapkan profesionalisme juruterbang dengan melahirkan
juruterbang yang berkemahiran.
Apatah lagi dengan tahap profesionalisme bidang ketenteraan yang
meningkat dan mementingkan pencapaian akademik, adalah penting untuk
memastikan pasukan tentera hebat dalam bidang taktikal serta strategi
ketenteraan.
Di KTU, TUDM menggariskan misi utamanya untuk mengeluarkan pegawai
dan krew udara yang dipupuk dengan sikap yang positif, dibekalkan dengan
ilmu pengetahuan dan kemahiran asas bagi melaksanakan tugas serta
tanggungjawab melalui penggunaan modul atau pelaksanaan kurikulum yang
bersesuaian.
Sejak awal kelahirannya, KTU mengalami beberapa perubahan termasuk
konsep pemusatan beberapa unit latihan seperti Pusat Latihan Pegawai
(PLP), Pusat Latihan Terbang 1 (Pulatibang 1) dan Pusat Latihan Terbang 2
(Pulatibang 2) di lokasi sama sejajar dengan matlamat TUDM menjadikan
KTU sebaga pusat pengajian aeroangkasa.
Setiap pelatih yang juga merupakan pegawai kadet perlu menjalani
latihan selama tiga tahun di KTU bagi melayakkan mereka menerima sayap
penerbangan bagi latihan Kursus Asas Penerbangan di Pulatibang 1 dan
Helikopter di Pulatibang 2.
Dalam tempoh tersebut, bagi menyesuaikan diri dengan kehidupan
ketenteraan para pelatih terlebih dahulu menjalani latihan ketenteraan
mengikut jadual ditetapkan.
Dalam fasa itu, mereka dilatih membina ketahanan mental dan
didedahkan kepada pengetahuan asas ketenteraan sebagai persediaan
sebelum menjalani latihan penerbangan di KTU.
Menurut Pegawai Pemerintah Pulatibang 1, Leftenan Kolonel Ghazali Yayah, KTU tidak akan berkompromi dengan kualiti dalam usaha melahirkan juruterbang yang berkaliber.
"Kita berharap dapat melahirkan juruterbang angkatan tentera yang
mantap dan tinggi semangat juang di mana apabila mereka menggalas tugas
di barisan hadapan pertahanan negara ia dilakukan dengan penuh patriotik
dan tanpa rasa gentar.
"Oleh demikian selain penerapan ilmu penerbangan, kemahiran dalam
mengoptimumkan pengunaan aset latihan dalam penerbangan, pelatih juga
dididik dengan jati diri yang tinggi," katanya.
Katanya, pelatih yang diterima masuk ke KTU terlebih dahulu akan
menerima latihan di PLP sebelum diserapkan untuk menjalani latihan
penerbangan di Pulatibang 1 dan Pulatibang 2 selama 18 bulan.
Tambah beliau, visi Pulatibang 1 di KTU antaranya untuk menjadi pusat
latihan penerbangan terunggul di rantau Asia apabila mampu melahirkan
juruterbang berkaliber sehingga mencapai tahap profesionalisme tinggi.
"Modul pembelajaran dan kokurikulum di Pulatibang 1 antaranya
memerlukan setiap pelatih menguasai bidang akademik dan ketenteraan
kerana mereka bakal menerbangkan sebuah pesawat pejuang untuk
mempertahankan negara.
"Hanya pelatih yang kental dan mantap ilmunya akan melepasi fasa itu
seterusnya menerima sayap penerbangan masing-masing," jelasnya.
Selain latihan ketenteraan dan pembelajaran di kelas dalam usaha
memahami selok belok mengendalikan pesawat, Ghazali berkata, pelatih
juga perlu mengambil kursus lanjutan membabitkan praktikal menerbangkan
pesawat menggunakan Pilatus PC-7.
"Jumlah jam penerbangan yang ditetapkan adalah sekurang-kurangnya 160 jam secara solo atau bersama jurulatih.
"Penggunaan aset-aset latihan di Pulatibang penting dalam melahirkan juruterbang yang berkualiti," ujarnya.
Pada ketika ini terdapat kira-kira 100 pelatih yang menjalani latihan di Pulatibang 1 dengan 27 jurulatih yang berpengalaman.
Sementara itu Pulatibang 2 yang beroperasi di KTU sejak 1995 pula
menjalankan kursus penerbangan asas helikopter dan kursus ilmu
penerbangan asas bagi kuartermaster udara dan pramugari TUDM.
Menurut Pegawai Pemerintah Pulatibang 2, Leftenan Kolonel Ramli Mohd. Abd. Jabar, peranan yang dimainkan oleh juruterbang terbabit dalam pasukan TUDM tidak kurang pentingnya.
"Usaha KTU adalah untuk melahirkan juruterbang helikopter dan
kuartermaster atau pramugari yang berpengetahuan serta memiliki
kemahiran tinggi, berdisiplin termasuklah berakhlak terpuji.
"Pelatih juga akan menjalani latihan penerbangan selama 86 jam bagi melayakkan mereka memperoleh sayap penerbangan," katanya.
Menurut Ramli, teknologi dalam bidang penerbangan turut berubah
mengikut peredaran masa, namun pelatih di KTU dilatih dengan kemahiran
tinggi agar mereka mampu mengemudi apa juga pesawat yang ditugaskan
setelah berkhidmat dengan TUDM kelak.
Tambah Ramli, selain melatih pegawai kadet untuk TUDM, KTU juga
memberi latihan asas tersebut kepada pasukan ATM lain dan agensi
kerajaan.
No comments:
Post a Comment