Oleh ABD SHUKUR HARUN
shukurharun@yahoo.com
shukurharun@yahoo.com
Isu Nurul Ezzah Anwar yang sepatutnya dijernihkan menurut pendekatan Al-Quran dan Sunnah serta pandangan ulama’ muktabar telah menyeberang menjadi isu politik yang tajam. Saya bersimpati terhadap Nurul Ezzah.
Hingga saat rencana ini ditulis saya masih munggu pandangan terperinci dari para intelektual Islam yang saya kira memahami benar-benar persoalan ini dan mampu membahaskannya dengan fikiran terbuka dan jernih. Para tokoh ini, antaranya, Dr. Mujahid Yusuf Rawa, Dr. Dzulkifly Ahmad, Dr. Asri Zainal Abidin, Dr. Maria Mahmud, Dr. Mazliee Othman, Dr. Sidek Fadhil dan ramai lagi. Saya percaya, mereka ini telah memahami benar-benar ayat Al-Quran “La Iqraha-Fiddeen …’ dan seterusnya dalam Surah Al-Baqarah, yang intisarinya ‘Tiada paksaan dalam agama’.
Tentunya ramai umat
Islam yang prihatin dan gemar berfikir dan tidak beremosi, serta tidak
didorong oleh prejusid politik kepartaian yang sempit akan bersedia
mendengar hujah-hujah intelektual Islam yang berfikiran terbuka ini.
Justru dengan hujah mereka ini akan menambah kefahaman mengenai tasawuur
Islam lebih mendalam.
Tentunya ada umat Islam yang merasa kecewa
bahawa isu pandangan Nurul Ezzah - yang kebetulan Naib Presiden PKR –
telah dipolitikkan sedemikian rupa, lebih-lebih lagi menjelang PRU
Ke-13. Isu ini telah dibumbu dengan pelbagai tuduhan dan andaian,
sesuatu yang bertentangan dengan kemurnian Islam.
Oleh itu pada
pendapat saya, kini keadaan amat mendesak supaya para ulama dan
intelektual Islam merancakkan wacana ilmu mengenai isi dan tuntutan
Al-Quran supaya umat Islam umumnya benar-benar memahami isi Al-Quran. Di
samping itu memahami sebab-sebab turunnya sesuatu ayat dan bagaimana
memahami ayat Al-Quran itu dalam konteks masa kini.
Kekeliruan
mengenai Islam telah menjadi begitu meluas, hingga ‘terlindung’
keunggulan dan kemurniannya. Kekeliruan ini berlaku, antaranya kerana
memahami secara salah tuntutan Islam, hingga agama itu dilihat sesuatu
yang sukar difahami, pada hal ia begitu mudah. Benarlah kata-kata ulama
tersohor, Buya Hamka suatu masa dulu bahawa, “Kecemerlangan Islam
terlindung oleh kejahilan umatnya sendiri.”
Dan demikian juga
kata Prof. Madya Dr. Asri Zainal Abidin bahawa akidah Islam adalah
akidah yang bersih dan mudah difahami. Bacalah al-Quran dan al-Sunah,
lihatlah perbincangan akidah dalam kedua sumber agung itu, sangat jelas
dan tidak berbelit-belit.
Menurutnya, dengan hanya
beberapa ayat seperti isi al-Ikhlas, al-Quran menyerlahkan konsep
akidahnya, tidak perlu berpayah-payah. Dalam ajaran Islam, persoalan
tauhid dan akidah adalah perkara yang paling mudah dan senang untuk
difahami oleh semua lapisan umat, kata beliau lagi.
Pada pendapat
saya, di tengah-tengah kekeliruan sesetengah umat dalam memahami Islam,
muncul pula elemen dan tiupan prejudis politik yang tajam, melatari
isu-isu agama, hingga dilihat perihal agama Islam menjadi bahan
perdebatan yang dilatari kebencian politik terhadap tokoh tertentu dan
parti tertentu.
Oleh itu, saya mengulangi sekali lagi pendapat
supaya wacana yang yang benar-benar memberi kefahaman mengenai isu dan
tuntutan Al-Quran diadakan sekerap yang mungkin supaya dapat difahami
umum. Masjid-masjid - besar dan kecil - sangat berperanan dalam
menyediakan ruang wacana seluas-luasnya untuk memberian kejelasan dalam
persoalan ini.
Saya sama sekali tidak menolak kuliah mengenai
tasauf, perihal penawar hati, fardzhu ‘ain dan pengajaran tajwid yang
banyak diadakan di masjid dan surau, justru pengajian ini memang perlu
dikekalkan. Tetapi apa yang saya kira wajar dilakuan ialah adanya
keseimbangan, iaitu memberikan juga tumpuan kepada wacana isi Al-Quran
dan tuntutannya masa kini, bukan sekedar mengelokkan bacaan dan
membanyakkan hafalan.
Ertinya di sini, pihak masjid dan surau
perlu review kembali jadual kuliah yang telah diadakan setiap malam,
agar dapat mengaktifkan wacana Al-Quran. Dalam masa yang sama memberikan
kepahaman bahasa Al-Quran itu sendiri, sekurang-kurangnya di peringkat
asas.
Bayangan apabila seorang Badwi dari celah bukit bertemu
dengan Nabi s.a.w. dan bertanyakan, apa itu Islam. Lalu Nabi s.a.w.
menjawab secara mudah bahawa Islam itu katakan, “Tiada Tuhan yang
disembah melainkan Allah.” Maka Arab Badwi itu terkejut kerana memahami
maksudnya, lalu berkata, “Kalau aku bawa ucapan ini kepada kaumku,
nescaya aku akan dibunuh.” Tetapi kata Nabi s.a.w. “Itulah Islam.”
Demikianlah mereka yang mengerti makna dua kalimah syahadah dan
tuntutannya dan ini menunjukkan keperluan memahami kandungan Al-Quran,
walaupun di peringkat asas.
Dalam hal ini, mereka yang sering
mendengar wacana Al-Quran akan mahami makna dan tuntutan ‘tiada paksaan
dalam agama’ seperti yang disebut di dalam Al-Quran itu. Oleh itu wacana
Al-Quran tentunya mampu membantu menghuraikan ayat tersebut.
Jika ramai orang memahami ayat ini serta huraiannya dengam fikiran
terbuka dan tidak pula terjebak dalam perangkap prejudis politik maka
kontrovesi isu ‘tiada paksaan dalam agama’ ini nescaya dapat diredakan,
walaupun mungkin belum dapat dihentikan sama sekali.
Dalam hal
ini para pendakwah, sewajarnya tidak hanya berligar di dalam masjid dan
surau saja, tetapi berada di tengah khalayak, termasuk masyarakat majmuk
untuk menyampaian kefahaman, terutama keadilan Islam yang menjadi
tunggak kepada keunggulan syariat Islam.
Di sini saya teringat
kembali kandungan buku pemimpin Ikhwannul- Muslimin, Sheikh Abd Qader
Audah, yang menyebut mengenai kejahilan umat disebaban kelesuan ulama.
Justru ulama sangat besar peranannya untuk menyampaikan keluasan Islam
sebagai Rahmatan-Li-alamin.
Saya percaya, isu Nurul Ezzan tidak
akan menjadi kontrovesi jika umat benar-benar memahami kandungan
Al-Quran dan tidak terjebak kepada prejudis politik.
No comments:
Post a Comment