Friday 2 November 2012

Mana pergi untung projek udang Kerpan RM6.15 juta pada 2007?

Oleh Warta Kedah

ALOR SETAR – Projek ternakan udang di Kerpan, Ayer Hitam yang melibatkan beratus-ratus ekar tanah petani pada tahun 1993 telah berlaku penyelewengan di mana hasil keuntungan projek tersebut tidak dimasukkan ke dalam akaun.

Satu Perjanjian Pengurusan Projek Ternakan Udang bertarikh 27 Disember 2007 ditandatangani antara Kedah Agro Industries Marketing Berhad (KAIMB) dan Kedah Aquaculture Sdn Bhd (KASB), sebuah syarikat yang ditubuhkan secara bersama antara Menteri Kewangan Diperbadankan (MKD) dan Perbadanan Menteri Besar Kedah (PMBKed) dengan pegangan nisbah keuntungan 40:60.

Menteri Besar Kedah, YAB Dato’ Seri DiRaja Ustaz Azizan Abdul Razak berkata, hasil keuntungan projek tersebut tidak diagihkan seperti yang dipersetujui bersama.
Sejak berpuluh tahun berlaku, kini Kementerian Kewangan menimbulkan kes ini pada zaman pemerintahan Pakatan Rakyat serta menuntut ganti rugi.
“Dalam perjanjian tu, keuntungan mesti dibahagi dua seperti dipersetujui, tetapi tak patuh, akhirnya pihak Kementerian Kewangan timbul semula pada zaman saya (Pakatan Rakyat).
“Ini penyelewengan kerajaan dulu (BN), tapi pihak kementerian saman kita pula nak duit tu RM2 juta, jadi kita kata nak bayar macam mana, tak pernah dapat pun duit tu,” jelas beliau pada sidang media Majlis Penyerahan Lembu Sempena Hari Raya Korban yang diadakan di Stadium Sultan Abdul Halim, Suka Menanti, di sini.
Tambah beliau, tuntutan KASB sebanyak RM2.16 juta merupakan tuntutan semula kos operasi telah dikeluarkan oleh KASB. KASB turut mendakwa hasil jualan udang pada 2007 adalah sebanyak RM6.15 juta, tetapi tidak dimasukkan dalam akaun projek.
“Saya difahamkan daripada operator, mereka meletakkan duit tersebut dalam kotak, dan menghantar ke rumah individu tertentu, maka saya suruh polis dan SPRM pergi siasat,” jelas beliau.
Menungkap sejarah pengambilan tanah tersebut daripada penduduk, ianya mendapat tentangan hebat, di mana mereka enggan tanah yang diusahakan dengan padi musnah sama sekali. Beratus-ratus ekar padi yang sudah sedia untuk dituai dilanyak oleh berpuluh-puluh jentolak dengan dikawal rapi oleh polis dan FRU.
Dilaporkan bahawa operasi dihentikan pada penghujung 1997 apabila pihak polis tidak dapat menjamin keselamatan pekerja ladang. Ini ekoran tentangan orang kampung terhadap projek tersebut yang dikatakan telah menyerang tiga pegawai syarikat.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts