Sumber: Ibnu Hasyim
Dr. Yusof al-Qardhawi menyetujui pandangan Imam Taqiyuddin al-Subki, salah seorang ulama’ mazhab Syafie yang mengatakan bahawa apabila kiraan falak menyatakan kemustahilan dilihat anak bulan dengan pandangan mata, maka persaksian sesiapa yang mendakwa melihat anak bulan akan ditolak.
Beliau mengatakan bahawa ini juga
adalah pandangan Syeikh Al-Azhar Muhammad Mustafa al-Maraghi dan
pandangan seorang ulama’ hadis, Syeikh Syakir. Selain itu beliau juga
membawakan kata-kata Ibnu Sarij yang mentafsirkan hadis:
- “Jika tidak jelas bagi kamu (cuaca buruk yang menghalang dari melihat anak bulan), maka taqdirkanlah” sebagai ‘jika tidak jelas bagi kamu, maka lakukanlah kiraan turun naik bulan.”
Dr. Yusof al-Qardhawi menyatakan bahawa
kiraan falak boleh dijadikan sekurang-kurangnya sebagai hujah untuk
menafikan awal Ramadhan. Dengan itu jika ahli falak mengatakan bahawa
pada hujung hari ke 29 bulan Sya’ban, anak bulan mustahil akan
kelihatan, maka tidaklah perlu dikumpulkan orang ramai dan dikeluarkan
kos untuk meneropong anak bulan. Sebaliknya umat Islam hendaklah terus
menyempurnakan 30 hari Sya’ban.
Beliau menguatkan hujahnya dengan sabda Rasulullah s.a.w.:
- “Kami kaum buta huruf yang tidak pandai mengira dan membaca.”
Adapun hadis:
- “Berpuasalah apabila melihat anak bulan dan berbukalah apabila melihat anak bulan. Jika tidak jelas bagi kamu, sempurnakanlah 30 hari Sya’ban.”
2. Apakah hikmah puasa diwajibkan berdasarkan pusingan bulan (tahun hijrah) dan bukannya pusingan matahari (tahun Masehi)?
Dr. Yusof al-Qardhawi menerangkan bahawa di antara hikmah puasa tersebut diwajibkan berdasarkan pusingan bulan:
- 1. Tahun Islam diasaskan di atas pusingan bulan. Begitu juga hukum hakam yang lain seperti haul zakat, ibadah haji, iddah seorang wanita yang diceraikan suami dan sebagainya.
- 2. Ia lebih tobi’ie dan lebih mudah untuk dikira berdasarkan kemunculan bulan dan saiznya pada waktu malam.
- 3. Ramadhan kadang-kadang akan berselisih dengan musim panas atau musim sejuk atau musim-musim yang lain. Dengan itu seorang muslim kadang-kadang akan berpuasa pada waktu sejuk dan kadang-kadang pada waktu panas terik. Kadang-kadang di waktu yang siangnya panjang dan kadang-kadang di waktu siang pendek. Ia lebih seimbang dan mengukuhkan ketaatan seorang muslim kepada Tuhan dalam setiap keadaan.
3. Adakah puasa tetap sah jika seseorang melakukan maksiat ketika dia sedang berpuasa?
Dr. Yusof al-Qardhawi menolak pandangan Ibnu Hazm yang mengatakan bahawa maksiat akan membatalkan puasa seseorang seperti makan dan minum. Walau pun begitu beliau mengatakan bahawa maksiat yang dilakukan oleh seseorang yang berpuasa akan menghilangkan hasil yang diharapkan dari puasa tersebut.
Dengan itu yang terbaik adalah seseorang itu sentiasa berusaha untuk mencontohi puasa salafussoleh yang menjaga diri bukan sahaja dari makan dan minum tetapi sebaliknya dari perkara-perkara haram dan melalaikan.
4. Adakah wujud sebenarnya ‘waktu imsak’?
Dr. Yusof al-Qardhawi menyokong pandangan al-Hafiz Ibnu Hajar yang berkata:
- “Di antara bid’ah mungkar adalah apa yang dilakukan pada hari ini; iaitu dilaungkan azan sepertiga jam sebelum azan Subuh di dalam bulan Ramadhan dan dipadamkan api sebagai tanda haramnya makan dan minum bagi orang yang akan berpuasa. Mereka menyangka bahawa itu lebih berhati-hati di dalam ibadah. Tiada yang mengamalkan itu kecuali manusia-manusia awam (ulama’ tidak mengamalkannya). Cara berfikir sebegini juga telah menyebabkan mereka tidak azan kecuali setelah beberapa ketika selepas tenggelam matahari. Mereka melambatkan berbuka dan mengawalkan sahur. Dengan itu mereka melakukan amalan yang bercanggah dengan sunnah (melewatkan sahur dan menyegerakan berbuka).”
5. Manakah yang lebih afdhal bagi seseorang yang musafir; berpuasa atau tidak berpuasa?
Dr. Yusof al-Qardhawi berpendapat bahawa seorang bermusafir boleh berbuka puasa walau pun perjalanan yang ditempuhi itu tidak memberikan apa-apa masyaqqah (keberatan dan beban) kepadanya. Ini kerana illah (sebab) diharuskan berbuka adalah perjalanan itu sendiri dan bukannya masyaqqah (keberatan dan beban).
Walau pun begitu yang manakah yang lebih afdhal?
Dr. Yusof al-Qardhawi merumuskan bahawa kaedah syara’ menyatakan bahawa mengambil rukhsah (keringanan) lebih afdhal dari tidak mengambilnya. Dengan itu seseorang yang bermusafir itu perlu untuk mengukur di manakah rukhsah (keringanan) bagi dirinya.
- (i) Jika beliau merasakan bahawa lebih ringan baginya untuk berpuasa bersama-sama orang Islam lain di dalam bulan Ramadhan lalu dia tidak perlu menggantikannya di luar bulan Ramadhan, maka afdhal baginya untuk berpuasa.
- (ii) Jika beliau merasakan bahawa berbuka dan kemudian menggantikan puasa tersebut di luar Ramadhan lebih ringan, maka berbuka puasa lebih afdhal baginya.
6. Bilakah waktu berbuka bagi seseorang di dalam pesawat?
Dr. Yusof al-Qardhawi menegaskan bahawa
waktu berbuka puasa bagi seseorang yang berada di dalam pesawat tidak
sama dengan waktu berbuka puasa bagi mereka yang berada di atas
daratan. Kesilapan sering dilakukan oleh peramugari dan juruterbang
yang mengisytiharkan masuknya waktu Maghrib berdasarkan waktu di
daratan.
Beliau mengatakan bahawa sebagaimana waktu Maghrib berbeza dari satu tempat berbanding tempat yang lain disebabkan oleh perbezaan kedudukan tempat tersebut (garis lintang dsb) di atas muka bumi, begitu juga waktu Maghrib berbeza berdasarkan ketinggian. Kemungkinan waktu Maghrib sudah masuk bagi penduduk satu-satu bandar , tetapi bagi penduduk yang tinggal di tempat tinggi di bandar yang sama masih lagi dapat melihat cahaya matahari dengan jelas.
Inilah juga fatwa Ibnu Abidin, salah seorang ulama’ mazhab Hanafi:
- “Sesiapa yang tinggal di kawasan yang tinggi seperti menara Iskandariah, beliau tidak boleh berbuka selagi tidak tenggelam matahari di tempatnya, manakala bagi penduduk negeri tersebut boleh berbuka jika matahari telah tenggelam di tempat mereka. Begitulah juga halnya dengan terbit matahari bagi sahur dan solat Subuh.”
7. Bilakah malam Lailatul Qadr?
Dr. Yusof al-Qardhawi mengatakan bahawa tidak ada pendapat yang pasti di dalam menentukan bilakah malam lailatul qadr. Al-Hafiz Ibnu Hajar mengatakan bahawa terdapat 46 pendapat ulama’ di dalam masalah ini.
Apa yang pasti ia adalah pada 10 malam yang terakhir dari bulan Ramadhan. Pendapat yang kuat adalah ia pada salah satu dari malam-malam ganjil dan kemungkinan tidak sama di antara satu tahun ke satu tahun berikutnya.
Jika Ramadhan tahun itu 30 hari,
maknanya 10 malam terakhir itu bermula dari malam ke 21. Jika Ramadhan
tahun itu 29 hari, maknanya 10 malam terakhir itu bermula dari malam ke
20.
8. Bolehkah zakat fitrah dikeluarkan di awal bulan Ramadhan (bukan sebelum solat Aidil Fitri seperti yang diamalkan oleh sebahagian umat Islam)?
Dr. Yusof al-Qardhawi mentarjihkan pandangan Imam Syafie di dalam masalah ini. Imam Syafie berkata:
- “Harus dikeluarkan zakat bermula dari awal bulan Ramadhan kerana illah (sebab) kewajipan zakat adalah puasa dan berbuka.”
Dr. Yusof al-Qardhawi juga menambah
bahawa masyarakat pada hari ini jauh lebih luas dan lebih rumit dari
masyarakat di zaman Rasulullah s.aw. Ditambah pula jika zakat itu
dikutip dan diagihkan oleh badan kerajaan atau mana-mana badan swasta,
sudah tentulah ia memerlukan masa untuk menguruskan pengagihannya agar
ia betul-betul dapat memenuhi keperluan si penerima zakat di hari Raya
nanti.
9. Bolehkah wang menggantikan beras atau gandum di dalam zakat fitrah?
Imam Ahmad, Imam Malik dan Imam Abu Hanifah tidak membenarkan beras atau gandum tersebut diganti dengan wang tunai. Dr. Yusof al-Qardhawi mentarjihkan pandangan Ibnu al-Munzir yang mengharuskannya.
Di antara hujah yang diberikan oleh Dr. Yusof al-Qardhawi:
- (i) Rasulullah s.a.w. mewajibkan zakat fitrah dikeluarkan dalam bentuk tanaman kerana itu adalah yang termudah pada masa itu kerana wang pada zaman itu tidak banyak dimiliki oleh orang ramai
- (ii) Wang akan berubah nilainya dari masa ke semasa sedangkan sukatan makanan lebih mudah untuk diukur
Dengan itu Dr. Yusof al-Qardhawi merumuskan bahawa bentuk pengeluaran zakat yang paling afdhal
bergantung kepada yang manakah yang mudah dan lebih memenuhi keperluan
penerima zakat. Apa yang jelas adalah wang lebih memenuhi keperluan
penerima zakat kerana kerana wang bukan sahaja dapat memenuhi
keperluannya kepada makanan sahaja sebaliknya boleh digunakan untuk
membeli pakaian, keperluan Ramadhan dan keperluan hari raya.
Peringatan & Terimakasih:
Artikel ini diangkat dari http://satuperkongsian.wordpress.com/
Posted by Ustaz Muhammad Fauzi under Fatwa
Menurut beliau: Di sini dikongsikan beberapa pandangan Dr. Yusof al-Qardhawi tentang
beberapa permasalahan berkait dengan ibadah di bulan Ramadhan.
Pandangan-pandangan ini saya ambil dari laman web beliau http://www.qaradawi.net/.
Untuk menjimatkan masa saya menulis dan memudahkan pembaca memahami
pandangan beliau, saya hanya mengambil pandangan beliau tanpa membawa
sekali hujah-hujah dan khilaf ulama’ yang beliau nyatakan sekali di
dalam laman web tersebut. Kepada sesiapa yang berminat untuk mendalami
perbincangan ulama’ berkenaan topik-topik tersebut sila rujuk di laman
web beliau. Moga bermanfaat kepada semua.
No comments:
Post a Comment