Tuesday 9 October 2012

Larangan Homoseks Disokong Masyarakat Ukraine


KL: 8 OKT 12: Ukraine akhirnya mengesahkan larangan atas promosi homoseks di wilayah negaranya dengan sokongan penuh dari parti maJoriti dan juga pembangkang  di parlemen.

Koresponden Euronews di Kiev Angelina Kariakina melaporkan pada 3 Okt, “Penggagas rang undang-undang mengatakan masalah homoseksual telah mencipta suasana persatuan yang langka di kalangan ahli politik Ukraine, dan itu disebabkan masyarakat Ukraine sendiri siap sedia untuk menyokong insiatif legislatif semacam itu.”

Lilia Hryhorovych salah satu penggagas undang-undang  yang kini telah menjadi undang-undang itu mengatakan, dengan sahnya aturan hukum tersebut maka kegiatan promosi homoksual merupakan suatu tindakan kejahatan yang dapat dikenai hukuman penjara.

“Apa yang kami maksud dengan 'promosi' misalnya adalah parade gay. Contohnya, membahagi-bahagikan selebaran di depan sekolah yang berbunyi 'jadilah dirimu sendiri' dengan gambar dua anak lelaki berciuman. Sementara di sana ada murid-murid yang akan masuk kelas, usia mereka baru 8-10 tahun dan bahkan belum mengerti apa itu sex. Produk tv juga dimasukkan ke dalam daftar itu,” jelas Hryhorovych.

Para aktivis Hak Asasi Manusia menyebut undang-undang anti homoseksual itu sebagai diskriminasi, di negara yang telah mengakui homoseksual sejak tahun 1991. Undang-undang akan segera dilaksanakan setelah diteken oleh Presiden Ukraine Voktor Yanukovich, yang sepertinya dilakukan sebelum pilihan raya mendatang. (IH)

No comments:

Post a Comment

Popular Posts