Thursday 24 January 2013

Alhamdulillah KUIN dapat disiapkan dengan duit kerajaan negeri


ALOR SETAR – Kejayaan pembinaan kampus induk Kolej Universiti Insaniah (KUIN) dibiayai sepenuhnya peruntukan kerajaan negeri walaupun ianya menjadi kontroversi yang hangat sejak dimulakan.

Menteri Besar Kedah, YAB Dato’ Seri DiRaja Ustaz Azizan Abdul Razak berkata, usaha ini membuktikan kesungguhan kerajaan negeri untuk memajukan dunia pendidikan sekaligus meletakkan nama Kedah di persada antarabangsa.

“Alhamdulillah berkat usaha gigih pihak kerajaan dan kesabaran pihak pentadbiran KUIN mengharungi pelbagai masalah yang timbul segala usaha jahat dan segala gangguan serta kekangan yang dilakukan bagi menggagalkan penyempurnaan pembinaan KUIN dapat diatasi.

“InsyaAllah, pengurusan dan pelajar akan memulakan sesi pengajian di kampus baru mulai beberapa bulan lagi,” jelas beliau pada Majlis Istiadat Menyembah Tahniah dan Penganugerahan Darjah-Darjah serta Bintang-Bintang Kebesaran Sempena Ulang Tahun Hari Keputeraan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Kedah ke 85 yang diadakan di Balai Penghadapan Istana Anak Bukit, di sini.

Maklum beliau, dengan terbinanya kampus KUIN, Kuala Keti; dalam jangka waktu terdekat akan muncul seperti Bandar Baru Bangi di Selangor.

“Patik berasa gembira kerana dengan terbinanya kampus KUIN ini maka kemudahan lain untuk rakyat telah disediakan oleh kerajaan contohnya, jalan daripada Sungai Petani ke Kuala Ketil telah mula dilebarkan menjadi jalan empat lorong dua hala oleh Jabatan Kerja Raya dan akan siap tidak beberapa lama lagi.

“Bangi, sebelum wujudnya Universiti Kebangsaan Malaysia adalah merupakan sebuah bandar kecil akan tetapi setelah terbinanya UKM, Bangi muncul sebagai sebuah bandar baru yang dilengkapi dengan pembangunan kawasan industri serta pusat perniagaan dan pentadbiran yang maju.

“Kita berharap dalam beberapa tahun lagi satu bandar yang dinamakan Bandar Baru Kuala Ketil akan menjadi reality,” ujar beliau.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts