Friday 4 May 2012

Hassan Ali vs Azazil

Hassan Ali vs Azazil

Dah lama tak posting, pagi tadi terdengar rakan bercerita tentang kisah Azazil. Kisahnya bukan sahaja dia enggan sujud, malah sombong dan menjawab kepada Allah :-
Israa [61] Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Kami berfirman kepada malaikat: Sujudlah kamu kepada Adam; maka mereka sujudlah melainkan iblis; dia berkata: Patutkah aku sujud kepada (makhluk) yang Engkau jadikan dari tanah (yang di adun)?

Keengganan sujud ini berpunca dari hasad dengki iblis@Azazil, yang irihati apabila Allah hendak melantik nabi Adam sebagai khalifah di bumi kerana ia dijadikan dari api sedangkan manusia dijadikan dari tanah yang busuk dan melekat. Ia derhaka kepada Allah, takabbur dan lupa daratan.

Kembali kepada kisah Dr. Hassan Ali yang hampir sama dengan kisah Azazil tadi, sifat bongkaknya beliau dengan mengatakan aku pemegang PhD?? Apalah sangat dengan PhD dia tu?  Dan memang betul lah dia memiliki PhD dan sebagai pakar motivasi tapi janganlah bersikap bongkak, angkuh dan tinggi diri macam itu sekali natijahnya sama je macam Azazil tadi kerna  Azazil adalah imam kepada kepada seluruh malaikat. Ibadahnya kepada Allah banyak. Ada riwayat yang menyatakan Azazil beribadah kepada Allah selama 80,000 tahun dan tiada tempat di dunia ini yang tidak dijadikan tempat sujudnya ke hadrat Allah.

Yang kita takut PhD yang dimiliki beliau ialah Perasaan hasad Dengki (P.H.D)!!!! sama macam Azazil!!

Wallahuaqlam!

Sumebr: Gelugor Lake

No comments:

Post a Comment

Popular Posts