Thursday 3 May 2012

Apa Kejadahnya Liga Ilmu Musim Ke-3

KomentarApa Kejadahnya Liga Ilmu Musim Ke-3

Oleh: elmuchtar

"Salah konsep …  itulah pendapat jujur aku. Aku sebenarnya tak suka dan malas nak komen hasil karya orang lain kerana aku faham macam mana perasaan dan robek hati jika karya kita dikomen.

Tapi telinga aku berdesing, mata aku juling dan hati aku berguling-guling untuk melontarkan pendapat peribadi aku tentang program Liga Ilmu Musim Ke-3 terbitan Astro Oasis

Secara amnya sesuatu program TV mestilah ada “weight” dan “value” untuk menarik penonton. Lebih tinggi viewership maka lebih tinggilah peluang stesyen TV mengaut keuntungan daripada airtime iklan. Seboleh-bolehnya stesyen TV mahu rekod yang “cemerlang” untuk justify rate card harga yang baik kepada syarikat yang ingin mengiklankan produk mereka. Semuanya adalah bisnes dan hakikatnya tiada stesyen TV swasta yang nak rugi dengan menerbitkan program yang tak menguntungkan. Inilah antara cara stesyen TV generate pendapatan mereka.
Dalam bisnes kadang-kala soal good value bukan menjadi isu nombor wahid. Paling penting mesti boleh buat untung. Cara paling mudah ialah jual “produk” yang memang orang suka walaupun “beracun”.  Apa selera masyarakat Malaysia? Secara amnya ini adalah selera masyarakat kita – hiburan, gadget & teknologi dan politik. Bagi yang berumur 40-an ke atas … mereka lebih incline dengan isu atau program kerohanian.
Aku terima idea “mencipta program Islam yang menghiburkan” tetapi aku 120% tidak bersetuju “Islam dijadikan bahan hiburan” – yakni mencipta program dengan menyalut nilai-nilai keIslaman sebagai flavor dan bukan essence bagi menyempurnakan sifat produk.
Aku setuju dengan konsep perbincangan Liga Ilmu Musim Pertama dan Kedua dengan menjemput beberapa tokoh agama dan pakar ilmiah untuk mengupas serta menghalusi sesuatu tajuk dari sudut kepakaran masing-masing yang akhirnya bertembung di titik yang sama. Excellente.
Tidak seperti Liga Ilmu Musim Ke-3  yang berkonsepkan “ayam laga” menampilkan Imam-Imam Muda dan Ustazah-Ustazah Pilihan bersama moderator, Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah.  Program ini nampaknya lebih memberi fokus kepada golongan muda. Justeru suntikan hiburan diserap bagi menarik perhatian mereka. Aku setuju tapi aku lihat sewaktu “in action” Imam Muda dan Ustazah pilihan tidak dapat mengawal kesan sampingan suntikan tersebut. Walaupun ada perancangan dan guide script tetapi bila “camera rolling” semuanya terpaksa “play by ears”.
“Lelaki ke Perempuan Lebih Layak Jadi Pemimpin?”, “Lelaki Lembut Vs Perempuan Ganas” adalah antara isu yang didebatkan. Tidak ubah seperti cerita “chicken and egg” … Justeru wajarkah aku berbaris mengambil tempat duduk bangku barisan hadapan mendengar cerita yang dah berapa keturunan tidak berpenghujung? Adakah kerusi dewan penuh direbutkan sekiranya program debat tersebut bukan “selebriti” pilihan tetapi orang biasa-biasa, graduan sekolah pondok misalnya? Nah, kulit atau intinya yang menjadi pilihan utama kita?
Kedua belah pihak membentangkan dalil dan nas dari Al-Quran dan Hadis. Betul belaka dan aku tak menolaknya. Sama-sama power. Malangnya, hujah-hujah yang dilontar oleh Imam Muda Vs Ustazah Pilihan kadang-kadang tersasar dan lebih bersifat emosi apabila diprovoke. Ini secara tidak langsung memperlihatkan “ketidakcerdikan” diri mereka sendiri. Ya, inilah “hot button” produk dan moment yang diharapkan penonton sebenarnya – realiti emosi selebriti pilihan mereka … Keesokan harinya akan kita dengar komen, “Ehh..comel kan muka IM Nazrul malam tadi bila kena hentam dengan Ustazah Pilhan … aku suka tengok”.
Tak salah mencipta kelainan tapi  aku rasa konsep perbincangan seperti musim pertama dan kedua lebih “pintar dan cerdik”.  Agama bukan untuk didebatkan sebab apabila debat…automatik dalam fikiran aku ada 2 watak yang mempertahankan pendapat dan pandangan mereka – protagonis dan antagonis. Di akhir cheritera, aku mahu conclude watak mana yang menang/betul sebelum ending credit rolling. Aku macam nak minta balik duit tiket wayang kalau hero mati di akhir cerita. Ianya tentu bertambah teruk kalau sampai cerita habis aku tak tahu siapa hero dan siapa crook.
Aku keliru dan bertambah kusut jika Ultaraman dan Raksaksa mempunyai power yang sama ketika berlawan dengan misi murni sama-sama mempertahankan bumi. Kan ke lebih bagus jika cerita tu diolah di mana Ultraman dan Raksaksa duduk bincang macam mana hendak bekerjasama memajukan bumi sebab masing-masing mempunyai kekurangan dan kelebihan dari segi rupa paras dan daya intelek misalnya.
Memang Allah jadikan kita tidak sempurna ada kurang dan ada lebih. Ketidaksempurnaan itulah membuatkan kita berbincang dan berkerjasama untuk saling melengkapi. Apa yang aku lihat ialah sepasang ayam laga pujaan yang cedera balungnya selepas sayembara mingguan yang diadili pengadil ternama sambil diperhatikan oleh penganjur yang tersenyum menjeling kantung pertaruhan untung penuh. “Berjaya juga resepi aku kali ini”, bisik hatinya girang.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts