Saturday 13 April 2013

Israel-Turki; topeng kemaafan



"Pada 23 Mac 2013 bertempat di landasan lapangan terbang Ben-Gurion,Barak Obama, Presiden Amerika Syarikat dan di sisinya, Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu memohon maaf kepada Perdana Menteri Turki Recep Tayyip Erdogan dalam 30 minit melalui telefon 3 hala berkenaan serbuan 2010 pada flotilla Gaza-yang mengorbankan 10 rakyat Turki dan lain-lain lagi.

Selepas bertahun-tahun menafikan sebarang tanggungjawab dan mempertahankan hak Israel untuk mempertahankan dirinya, ini adalah perubahan arah utama untuk Perdana Menteri Israel. Walaupun permohonan maaf itu sendiri tidak banyak berubah, apa yang ditunjukkan sebaliknya adalah jauh lebih penting.

Israel sejak dari penubuhannya mempunyai masalah menstabilkan kehadirannya dan menjaga sempadannya.

Israel adalah sebuah negara acuan yang dicipta oleh kuasa penjajah, negara ini adalah begitu kecil sehingga dalam mana-mana senario perang, wilayah Israel akan mengalami kerugian besar dan kerosakan kerana ia akan perlu berjuang dari dalam wilayah Israel sendiri.

Sebiji jet pejuang musuh boleh terbang di seluruh Israel (40 batu nautika luas dari Sungai Jordan hingga Laut Mediterranean) dalam masa 4 minit. Akibatnya Israel telah berusaha untuk mendapat keselamatan kekal dengan memasuki perjanjian dengan mana-mana negara umat Islam.

Di samping itu, ia juga menghalang umat Islam dan mana-mana pemimpin umat Islam yang bercita-cita berperang dengan Israel dengan mewujudkan satu pasukan tentera dan mengamalkan sikap agresif untuk menampakkan lebih kuat, dan ia memang benar-benar menghalang umat Islam dan memaksa mereka untuk menerima keberadaan Israel ke atas Palestin. Barat yang menjadi pelindung Israel dalam kejahatan ini.

Turki telah melalui satu dekad perubahan dan kini merupakan pemain serantau. Model pentadbiran Turki telah mendapat banyak publisiti dan terkenal. Model tadbir urus ini telah dipuji oleh ramai ahli politik Barat dan sekular yang percaya gabungan beberapa peraturan Islam dengan sekularisme adalah sesuatu yang Barat boleh terima dan ingin melihat perkara yang sama di seluruh tanah-tanah Muslim.

Hasilnya di Timur Tengah Turki telah memainkan peranan penting untuk membawa kepada pelbagai pihak yang bersama-sama dengan Israel dalam penyelesaian dua negeri( 2 state solution). Turki memainkan peranan penting dalam memastikan seni bina AS dibina datang bersama-sama di Iraq melalui dasar mengekalkan hubungan dengan semua kumpulan di Iraq.

Syarikat-syarikat Turki adalah pelabur utama di utara Iraq. Begitu juga dengan Syria, Turki telah memainkan peranan yang penting dalam menempatkan Tentera Syria Bebas (FSA). Turki di bawah Erdogan telah mengekalkan hubungan ekonomi dan ketenteraan yang rapat dengan Israel.

Turki adalah negara umat Islam pertama yang mengiktiraf Israel pada Mac 1949. Kerjasama Turki menjadi rakan dagangan Israel adalah yang terbesar di rantau ini dan ia adalah kedua terbesar di dunia, selepas Amerika Syarikat. Turkey membeli peralatan industri pertahanan berteknologi tinggi dari Israel, antara barang-barang yang Turki eksport adalah pakaian seragam tentera dan kasut untuk tentera Israel.

Hubungan ketenteraan juga telah berkembang sejak beberapa tahun sehingga dibekukan berhubung kejadian flotilla. Syarikat pertahanan Israel telah membantu untuk memodenkan F-4 Phantom armada tentera udara Turki.

Antara perjanjian lain ialah termasuk kerjasama perisikan udara, laut dan darat, pembuatan pesawat, persenjataan dan peluru berpandu, lawatan tentera bersama, latihan, menghantar pemerhati untuk memantau latihan ketenteraan pertukaran kakitangan dan pengetahuantentera.Hanya satu segmen kecil dari kepimpinan politik dan tentera menolak untuk hubungan dengan Israel di Turki, realitinya berada dalam kedudukan hari ini di mana ia sedang pesat membangunkan industri tentera dan kini membina avionik sendiri.

Tidak syak lagi tindakan Israel terhadap armada itu adalah amat berat, namun Israel berurusan dengan semua isu-isu keselamatan yang berkaitan dengan cara yang agresif dalam usaha untuk mencegah semua pencerobohan masa depan. Ini adalah cara berurusan dengan selamat disamping kewujudannya tidak diterima oleh kebanyakan negara di rantau ini. Peristiwa ini telah terjadi apabila Gaza berada di bawah sekatan yang kuat oleh Israel dan flotilla telah cuba untuk memecahkan sekatan ini.

Barat terus memandang ke arah lain apabila Israel menjalankan tindakan agresif itu, dan ini hanya memberanikan Israel.Realitinya,Israel dan Turki adalah dua belah syiling yang sama untuk Amerika Syarikat. Kedua-dua negara telah melindungi kepentingan AS di kawasan-kawasan yang berlainan di dunia dan Amerika Syarikat lah yang menyusun peristiwa maaf ini untuk meredakan ketegangan yang membolehkan kedua-dua pemimpin untuk menyelamatkan muka masing-masing.

Untuk Erdogan yang tidak melakukan apa-apa selepas kejadian flotila selain daripada mengeluarkan banyak retorik, permohonan maaf ini membolehkan beliau untuk mendapatkan sokongan orang ramai dalam negara, manakala bagi Netanyahu, Amerika menjadi sebagai orang tengah dan ini membolehkan beliau untuk menyelamatkan air mukanya.

Sepanjang tiga tahun ketegangan, kedua-dua pihak berjaya meninggalkan ruang untuk isyarat perdamaian dan pragmatisme dan berjaya mengelakkan peningkatan perbezaan mereka ke tahap memecahkan hubungan. Pada tahun 2010, Erdogan tidak teragak-agak untuk menghantar anggota bomba udara untuk membantu Israel memadamkan kebakaran hutan yang besar ke atas Mount Carmel. Netanyahu membalasnya pada bulan Oktober 2011 apabila banyak bandar Kurdis rosak dilanda gempa bumi .

Pragmatisme dicerminkan dalam mengekalkan perjanjian perdagangan bebas sejak tahun 1996 dan tidak disentuh walaupun banyak perjanjian tentera telah dihentikan. Di sebalik kemerosotan dalam hubungan diplomatik dan sektor pelancongan Israel, perdagangan antara kedua-dua negara terus berkembang selepas krisis tahun 2010 pada kadar yang lebih tinggi antara Israel dan Turki berbanding negara EU.

Alon Liel, bekas duta Israel ke Turki menekankan apa yang sebenarnya telah berlaku:. "Obama dan Kerry bekerja tentang masalah ini sejak dua bulan lalu, dan mereka membuat kesimpula. Dengan seluruh rantau dalam kegawatan,ia adalah amat sukar bahawa kedua-dua sekutu Amerika Syarikat di rantau ini tidak bekerjasama.

"Turkey sejak sedekad yang lalu telah memainkan peranan dalam dunia umat Islam yang lebih luas, dengan tidak mencadangkan penyelesaian atau strategi baru tetapi dengan mengambil bahagian dalam melaksanakan rancangan Amerika Syarikat. Peranan Turki di dunia telah jelas digariskan oleh Erdogan di mesyuarat kumpulan parti AKP: "Hari ini Turki berminat dalam kebanyakan perkara dalam dunia yang berkepentingan pada Amerika Syarikat . Kami berkongsi visi yang sama dalam spektrum yang sangat luas dari Afghanistan ke Iraq , Palestin, dan rantau Balkan.

Tetapi yang paling penting kita berada dalam kerjasama yang konkrit. Seperti Obama nyatakan dalam lawatannya kita telah memasuki fasa perkongsian model dan kita bertindak dengan sewajarnya Terdapat beberapa perkara yang boleh kita buat secara terbuka dan juga terdapat beberapa perkara yang tidak boleh dikongsi. Mereka yang ingin menutup hubungan Turki-Amerika telah mengabaikan kualiti pelbagai dimensi dan hubungan mendalam ini.

"Begitu juga Israel telah menjadi tunjang di rantau ini dalam melindungi kepentingan AS dan memastikan negara-negara seperti Iran tidak mengembangkan pengaruh mereka. Walaupun Erdogan dan partinya telah menggunakan rasa Islam untuk mengambil bahagian dalam isu-isu global realitinya adalah ini adalah semata-mata perlindungan untuk menyembunyikan intensions benar untuk melindungi kepentingan AS. The Wall Street Journal terdedah Mac 2013 yang bercakap Turki-Israel telah berterusan selama berbulan-bulan ke atas saluran paip gas berurusan di mana Turki akan membeli berbilion-bilion dalam gas Israel dari medan gas dicuri dari ummah.

Sebenarnya Turki di bawah Erdogan adalah tidak berbeza dengan raja-raja pragmatik lain yang menggunakan Islam untuk kepentingan mereka sendiri.Walaupun Erdogan dan partinya telah menggunakan cara Islam untuk mengambil bahagian dalam isu-isu global, realitinya adalah semata-mata menyembunyikan niat sebenar untuk melindungi kepentingan AS. The Wall Street Journal mendedahkan pada Mac 2013 , Turki-Israel telah berurusan selama berbulan-bulan ke atas saluran paip gas,urusan di mana Turki akan membeli berbilion-bilion as Israel dari medan gas dicuri dari Ummah. Sebenarnya Turki di bawah Erdogan adalah tidak berbeza dengan pemimpin-pemimpin pragmatik lain yang menggunakan Islam untuk kepentingan mereka sendiri. "

No comments:

Post a Comment

Popular Posts