Saturday 20 February 2016

Syor Untuk Halalkan Ganja, Wajar Kata Pengasih




Kuala Lumpur – Persatuan Pengasih Malaysia (Pengasih) menyokong syor akan pihak kerajaan mengkaji semula kesalahan penggunaan marijuana atau ganja di kalangan masyarakat di negara ini.

Presidennya Datuk Mohd Yunus Pathi ketika dihubungi SuaraTV berkata kesalahan menghisap ganja tidak wajar diambil tindakan sambil menyifatkan ia sebagai sesuatu yang tidak memudaratkan.
“Secara peribadi saya tidak bersetuju untuk menghalalkan penjualan ganja, namun saya bersetuju supaya mereka yang menghisap ganja tidak didakwa sebagai kesalahan jenayah.
“Kalau ada yang nak menghisap ganja biarlah mereka hisap, ini kerana menghisap ganja bukan satu perkara yang serius yang boleh diklasifikasikan sebagai sangat merbahaya,” katanya kepada SuaraTV sebentar tadi.
Menurut Mohd Yunus lagi, majoriti negara yang menganggotai TPPA turut menyifatkan pengunaan ganja sebagai tidak merbahaya dan tidak meletakkan ia sebagai kesalahan jenayah.
“Saya difahamkan majoriti negara di bawah TPPA meletakkan ganja sebagai bahan yang tidak mudarat dan mereka yang menghisapnya tidak dihukum.
“Macam arak ia ada dijual tetapi bukan semua orang minum arak, begitu juga dengan judi dan penjualan nombor ekor ia dijual secara terbuka kerana tidak semua yang bermain judi” ujarnya pula.
Terdahulu Ahli Parlimen Belia, Muhamad Ridhwan Muhamad Rosli ketika membahaskan usul mengenai meningkatkan undang-undang dadah pada sidang Parlimen Belia semalam mencadangkan agar kerajaan mengkaji semula peruntukan undang-undang berhubung pengunaan ganja.
Menurut wakil dari Selangor itu golongan muda tidak menganggap ganja sebagai dadah dan menegaskan isu ketagihan ganja di negara ini hanya menyumbang lapan peratus daripada semua jenis ketagihan berbanding 60 peratus daripada morfin dan 30 peratus daripada heroin.

Laporan berhubung isu tersebut kemudiannya ditweet oleh Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar yang disifatkan sebagai tanda sokongan terhadap syor yang dikemukakan itu. – SuaraTV.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts