Saturday 13 July 2013

Sebelum Jatuh, Pilot Asiana Terkena Kilatan Cahaya



Pesawat Asiana Airlines Jatuh dan Terbakar (Foto: CNN) 
 Pesawat Asiana Airlines Jatuh dan Terbakar (Foto: CNN)
SAN FRANSISCO - Pilot  pesawat Asiana Airlines yang jatuh ketika hendak mendarat di   Internasional San Fransisco Airport ,   mengaku terkena kilatan cahaya. Tidak diketahui sumber dari cahaya tersebut.

Ketika memberikan keterangannya kepada penyiasat Badan Keselamatan Transportasi Nasional AS (NTSB), pilot Lee Gang-Guk dan Lee Jung-Min, mengaku terkena kilatan cahaya ketika hendak turun hingga 500 kaki.

"Keduanya mengatakan, satu cahaya yang tidak dikenal muncul dari darat. Cahaya tersebut menyebabkan mereka dalam kondisi buta selama 34 detik, tepat sebelum kemalangan," kata Direktur NTSB Deborah Hersman, seperti dikutip Associated Press, Khamis (11/7/2013).

Hersman belum mengetahui dari mana asal cahaya tersebut. Dia memerlukan penyiasatan lebih lanjut untuk mengkonfirmasi apakah cahaya itu berasal dari laser.

Ketinggian 500 kaki adalah kondisi dimana kedua pilot mengetahui bahawa pesawat terbang terlalu rendah dan dalam kecepatan yang dibawah batas normal. Pada akhirnya, pesawat miliks yarikat  penerbangan Korea Selatan (Korsel) itu akhirnya jatuh ketika mendekati landasan dan mengakibatkan dua orang terbunuh.

Sebelumnya pilot lain yang berada di dalam kokpit saat kecelakaan berlangsung mengaku bahawa mereka tidak boleh melihat landasan sebelum jatuh. Hal itu dijelaskan oleh pilot Bong Dongwon kepada pihak penyelidik NTSB.

Bong Dongwon mengaku dia tidak boleh melihat landasan kerana tertutup hidung pesawat. Dongwon menuturkan, dia berusaha untuk membatalkan pendaratan setelah menyedari hal tersebut. Namun, tindakannya itu ternyata sudah terlambat. (faj)okezone

No comments:

Post a Comment

Popular Posts