Sebelum ini setiap kali mengisi minyak petrol, Izzat Amir, hanya menumpukan perhatian pada nombor yang tertera di ruang harga.
Namun
sejak pelarasan klasifikasi minyak petrol kepada dua jenis RON
(Research Octane Number) — RON95 dan RON97 — September lalu, perhatian
eksekutif muda ini lebih tertumpu kepada nombor RON yang tercatat.
Izzat berasakan minyak
RON95 menjadikan enjin kereta Proton Waja Premium keluaran tahun 2003
miliknya kurang mantap dan mengeluarkan bunyi bising.
Berbeza
pula dengan pengalaman P.Aravind yang mengatakan beliau menggunakan
RON95 untuk kereta Peugeot 207cc dan berpuas hati dengan penggunaan
petrol dan kecekapan enjinnya.
Walaupun berasa skeptikal pada mulanya, Aravind mencuba RON95 selepas melihat spesifikasi pada pelekat di penutup tangki minyak.
Tetapi
yang mengecewakan beliau ialah terdapat pekerja di stesen minyak yang
mengatakan tindakannya menggunakan petrol yang lebih ‘murah’ merosakkan
enjin kereta.
Seperti Izzat dan
Aravind, anda juga pasti pernah melihat minyak petrol yang diklasifikasi
sebagai RON95 dan RON97 di stesen-stesen minyak, terbaca pelbagai isu
berbangkit mengenainya dan mungkin juga sebagai pengguna, keliru dengan
klasifikasi ini.
Kerajaan memperkenal
minyak petrol RON95 bagi menggantikan RON92 yang dimansuh jualannya
manakala RON97 menjadi petrol premium mulai 1 Sept lalu.
Meski pun telah
dihebahkan dan diberi penerangan secara meluas, masih ramai yang salah
faham mengenai keperluan klasifikasi RON ini.
APA ITU RON?
RON berkaitan dengan campuran dua unsur asas iaitu oktana dan pentana yang melengkapkan sifatnya menjadi bahan bakar petrol.
RON95 bermaksud 95
peratus kandungannya ialah oktana dan selebihnya pentana. Begitu juga
dengan RON97 iaitu hanya tiga peratus pentana dan selebihnya oktana.
Pada
asasnya RON ialah gred bagi keupayaan petrol menentang pembakaran tidak
normal dan menjana tenaga pada masa yang sepatutnya ketika proses
pembakaran.
Penggunaan RON yang betul
untuk enjin kenderaan, biasanya dinyatakan di dalam manual pemilik, dan
kadang kala pada pelekat yang terdapat pada penutup tangki minyak.
Pengguna
seharusnya tidak bimbang mengenai hal ini kerana kebanyakan kenderaan
boleh menggunakan petrol RON95 tanpa sebarang masalah atau kehilangan
kuasa memecut.
Pakar
kejuruteraan produk Chevron, Greg Engeler berkata ramai yang salah
faham bahawa petrol dengan RON yang lebih tinggi akan menjadikan enjin
lebih cekap sedangkan RON yang lebih tinggi daripada spesifikasi yang
ditentukan tidak akan memberi kesan yang signifikan.
Katanya
teknologi enjin, jenis kenderaan dan cara pemanduan memainkan peranan
yang lebih besar dalam menentukan ekonomi petrol berbanding perbezaan
nilai RON.
Tambahnya
lagi kelebihan jangka panjang dengan penggunaan RON95 ialah bila
Malaysia memenuhi spesifikasi Euro 2M, proses penerimaan teknologi baru
yang lebih cekap dan mesra alam daripada Eropah akan menjadi lebih
mudah.
Menurut
portal majalah kereta.com.my, di Eropah, klasifikasi keseragaman kelas
bahan bakar petrol dibahagikan kepada tiga kelas utama iaitu RON91,
RON95 dan RON98.
Pembahagian
itu dibuat berdasarkan jenis keperluan bahan bakar yang diperlukan pada
setiap jenis enjin daripada pengeluar yang berlainan.
RON91 dicipta untuk enjin
yang mampu menerima petrol berplumbum, RON95 untuk petrol tanpa plumbum
yang juga disebut petrol premium dan RON98 atau disebut juga sebagai
Super Plus atau Super Premium.
Di Eropah juga penggunaan
RON95 ialah lebih 84 peratus daripada keseluruhan penggunaan petrol
yang merupakan bahan bakar utama kenderaan.
CUBA SEMUA JENAMA
Jika anda masih tidak berpuas hati, pendekatan Herlina Ahmad mungkin patut dicontohi.
Pensyarah muda yang
memandu Toyota Avanza 1.3 keluaran tahun 2006 ini mencuba pelbagai
jenama petrol RON95 yang terdapat di pasaran dan merekodkan jumlah
perjalanan dan kos secara terperinci.
Beliau
mendapati walaupun perbezaan tidak begitu ketara, dua jenama kurang
efisien dari segi ekonomi, satu kurang cekap dan beliau berpuas hati
dengan dua lagi jenama yang lain.
“Pikap kereta normal, kadang-kadang saya memecut hingga 140km sejam. Keluar dari simpang pun macam biasa,” katanya.
Begitu juga dengan Noor Shafina Adullah yang menggunakan RON95 untuk kereta Kembara yang dipandunya sejak lapan tahun lalu.
“Setakat
hari ini, tiada masalah. Saya rasa ia lebih kepada kesan psikologi.
Kalau ada pun perbezaan saya rasakan ialah petrol RON95 syarikat A lebih
menjimatkan atau efisyen dari syarikat B,” katanya yang menggunakan
petrol berselang-seli dengan gas NGV.
JANGAN MEMBAZIR
Jadi, sekiranya enjin anda cukup sekadar dengan pembakaran RON95, kenapa perlu membazir membeli petrol RON97?
Sebaliknya,
jika enjin anda dicipta untuk membakar dengan RON97, adalah tidak
memadai menggunakan RON95 kerana omboh akan mengalami masalah ketukan.
Dakwaan
mengatakan semakin tinggi RON adalah lebih baik dan mampu menghasilkan
enjin yang lebih berkuasa juga tidak benar. Petrol yang baik ialah
petrol yang sesuai dengan RON yang diperlukan oleh enjin.
Setiap
pengeluar mempunyai resepinya yang tersendiri untuk menjadikan petrol
mereka membakar dan membersih dengan efisien. Mereka memiliki pusat
penyelidikan untuk membuat rumusan petrol dengan jisim seperti bersifat
‘mencuci’, mengekalkan tahap pembakaran, ketahanan dengan suhu dan
pelbagai aspek untuk memastikan petrol mereka konsisten mengikut
spesifikasi enjin yang direka untuknya.
Ramai yang salah faham
bila menganggap RON97 menghasilkan lebih banyak kuasa berbanding RON95,
apatah lagi realitinya lebih tinggi nilai RON, lebih sukar bahan api
dibakar. RON hanya merujuk kepada kemampuan bahan api untuk menahan
ketukan semata-mata.
Enjin yang memerlukan nilai RON yang lebih tinggi lazimnya mempunyai nisbah mampatan yang lebih tinggi seperti Satria GTI.
PERAKUAN PENGELUAR KERETA
Kesimpulannya, RON ialah berdasarkan kesesuaian enjin, bukan kualiti semata-mata.
Apatah
lagi hampir semua pengedar dan pengeluar kereta di negara ini telah
mengeluarkan kenyataan mengenai kesesuaian model mereka dengan RON95.
Antaranya, kumpulan
Automotif Naza menggalakkan pemilik kenderaan Naza, KIA dan Peugeot yang
menggunakan bahan api petrol menggunakan RON95.
Syarikat
itu berkata RON95 sesuai bagi kereta Naza Ria, Naza Citra, Naza Suria,
Naza Citra II Rondo, Kia Sportage, Kia Carnival, Kia Carens, Kia
Picanto, Kia Optima, Kia Spectra5, Kia Spectra, Kia Rondo, Naza 206
Bestari, Peugeot 206, Peugeot 407, Peugeot 308 Turbo, Peugeot 308Vti dan
Naza Forza manakala Naza Sorento, Kia Sorento dan Kia Pregio
menggunakan diesel.
UMW
Toyota Motor juga mengeluarkan kenyataan petrol RON95 sesuai bagi
kegunaan semua kenderaan Toyota dan Lexus yang dijual oleh syarikat itu.
Pengedar
eksklusif kenderaan Toyota dan Lexus di Malaysia itu berkata pemilik
kereta-kereta ini, yang ketika ini menggunakan petrol RON97, boleh
beralih kepada RON95 tanpa perlu bimbang akan masalah kerosakan enjin
atau hilang prestasi.
Honda Malaysia juga mengumumkan bahawa semua model yang diedarkan oleh syarikat itu serasi dengan minyak petrol RON95.
Honda
Malaysia memberikan jaminan kepada semua pemandu kenderaan Honda bahawa
RON95 seharusnya tidak menjejaskan mana-mana model yang diedarkan oleh
wakil jualan sahnya, kecuali model Civic Type R.
Civic
Type R dicadangkan menggunakan RON97 kerana enjinnya yang berprestasi
tinggi, kata Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Honda Malaysia,
Toru Takahashi.
– BERNAMA
No comments:
Post a Comment